In de schepenhal van het Zuiderzeemuseum gaat het vooral om de talloze vissersschepen die op de Zuiderzee hebben gevaren. Vanuit iedere vissersplaats schepen met hun eigen initialen. Een eenvoudig kinderversje herinnert ons echter ook aan de tijd dat er talloze overzetveren moeten zijn geweest op de Zuiderzee. De eilanden Schokland, Urk en Wieringen waren niet anders dan per boot bereikbaar. Ook de Waddeneilanden hebben hun veerverbindingen met Den Helder, Harlingen, Holwerd, en Oostmahorn/ Lauwersoog. Nu is het een soepele overtocht van 20 minuten: Texel, 45 minuten naar Ameland en Schiermonnikoog en een kleine twee uur naar Terschelling en Vlieland. De boten van nu herinneren in iets meer aan de oudere generatie veerboten. Nu nuttig je een consumptie, babbelt wat aan boord en kijkt eens naar buiten of je voelt de wind om het hoofd heen waaien maar van veel spektakel is nauwelijks meer sprake. Het is al weer een paar jaar geleden dat een boot naar Ameland een paar uur vast zat op het Wad. Alleen bij een stevige noordwester worden er wel eens een paar boten uit de vaart genomen.
Afhankelijk van het tij op het Wad kon de veerboot vroeger wel of niet bij de aanlegsteiger van het eiland komen. De rest werd dan lopend over vlonders afgelegd in de hoop dat je kleren droog bleven.
Op de Zuiderzee zelf zijn tal van veerverbindingen actief geweest. Een van de meest bekende was de boot van Lemmer naar Amsterdam. Een goede tweede is die van Enkhuizen naar Stavoren, zeker toen de spoorlijn was aangelegd en er treinwagons op de boot mee konden varen. Verdere verbindingen waren er vanuit Kampen.
Tot aan de Afsluitdijk en vervolgens de inpoldering van wat nu de provincie Flevoland is konden de veerdiensten nog wel blijven gedijen. De opkomst van de auto vanaf 1950 was het eindsignaal voor de veerdiensten op het IJsselmeer. Nu varen er nog toeristische veerdiensten waarbij Enkhuizen - Stavoren met ruim 100 afvaarten per seizoen een sterke positie inneemt. Vanuit Medemblik vaart ms Friesland via het ZZM naar de haven van Enkhuizen. Nostalgie neemt inmiddels een belangrijke plaats in, even weg uit de sleur, even de lucht van scheepsmotoren ruiken en even de tijd de tijd laten. Dat sluit naadloos aan bij de entourage van het buitenmuseum, bereikbaar met een frequent varende veerverbinding.